El Siglo XIX

Johann Carl Friedrich Gauss (German: Gauß [kaʁl ˈfʁiːdʁɪç ˈɡaʊs] ;[2][3] LatinCarolus Fridericus Gauss; 30 April 1777 – 23 February 1855) was a German mathematicianastronomergeodesist, and physicist who made contributions to many fields in mathematics and science. Gauss ranks among history’s most influential mathematicians and has been referred to as the “Prince of Mathematicians”. He was director of the Göttingen Observatory and professor at the university for nearly half a century, from 1807 until his death in 1855.

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Johann Carl Friedrich Gauss (alemán: Gauß [kaʁl ˈfʁiːdʁɪç ˈɡaʊs] ⓘ;[2][3] latín: Carolus Fridericus Gauss; 30 de abril de 1777 – 23 de febrero de 1855) fue un matemático, astrónomo, geodesta y físico alemán que contribuyó a muchos campos de las matemáticas y la ciencia. Gauss es uno de los matemáticos más influyentes de la historia y se le conoce como el “Príncipe de los Matemáticos”. Fue director del Observatorio de Gotinga y profesor de la universidad durante casi medio siglo, desde 1807 hasta su muerte en 1855.

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Immanuel Kant[a] (22 April 1724 – 12 February 1804) was a German philosopher and one of the central Enlightenment thinkers. Born in Königsberg, Kant’s comprehensive and systematic works in epistemologymetaphysicsethics, and aesthetics have made him one of the most influential and controversial figures in modern Western philosophy, being called the “father of modern ethics”, “father of modern aesthetics” and, by bringing together rationalism and empiricism, the “father of modern philosophy”.[7][8][9][10]

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Immanuel Kant[a] (22 de abril de 1724 – 12 de febrero de 1804) fue un filósofo alemán y uno de los pensadores centrales de la Ilustración. Nacido en Königsberg, los trabajos exhaustivos y sistemáticos de Kant en epistemología, metafísica, ética y estética le han convertido en una de las figuras más influyentes y controvertidas de la filosofía occidental moderna, siendo llamado “padre de la ética moderna”, “padre de la estética moderna” y, por aunar racionalismo y empirismo, “padre de la filosofía moderna”[7][8][9][10].

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Para hablar de la filosofía del siglo XIX es necesario comenzar con Kant.
Aún cuando su trabajo construye sobre el trabajo de sus antecesores, Kant nos presenta por primera vez el concepto de “Razón pura” en su relación con juicios y análisis. Para ello, escribió su libro “Crítica de la razón pura” en el que examina a fondo tales conceptos.
Consciente de las dificultades que el libro presenta, escribe inmediatamente después un libro explicativo: “Prolegómenos a cualquier metafísica futura”[1]
De este libro, tomamos varias citas:

Kant Immanuel, Prolegómenos a una futura metasfísica

Hume partió de un concepto  único pero importante de la Metafísica, a saber, el de Causa y Efecto (incluyendo sus derivados fuerza y acción, etc.). Desafía a la razón, que pretende haber dado origen a esta idea desde sí misma, a que le responda con qué derecho piensa que cualquier cosa está constituida de tal manera, que si esa cosa se postula, otra cosa también debe postularse necesariamente; pues éste es el significado del concepto de causa. Demostró irrefutablemente que era perfectamente imposible que la razón pensara a priori y por medio de conceptos una combinación que implicara necesidad.

 Kant, Immanuel. Kant’s Prolegomena to any Future Metaphysics

Hume started from a single but important concept in Metaphysics, viz., that of Cause and Effect (including its derivatives force and action, etc.). He challenges reason, which pretends to have given birth to this idea from herself, to answer him by what right she thinks anything to be so constituted, that if that thing be posited, something else also must necessarily be posited; for this is the meaning of the concept of cause. He demonstrated irrefutably that it was perfectly impossible for reason to think a priori and by means of concepts a combination involving necessity.

Por muy precipitada y errónea que pueda parecer la conclusión de Hume, al menos estaba fundada en una investigación, y esta investigación merecía la atención concentrada de los espíritus más brillantes de su época, así como esfuerzos decididos por su parte para descubrir, si fuera posible, una solución más feliz del problema en el sentido propuesto por él, todo lo cual habría dado lugar rápidamente a una reforma completa de la ciencia.
However hasty and mistaken Hume’s conclusion may appear, it was at least founded upon investigation, and this investigation deserved the concentrated attention of the brighter spirits of his day as well as determined efforts on their part to discover, if possible, a happier solution of the problem in the sense proposed by him, all of which would have speedily resulted in a complete reform of the science.
§ 2. Sobre el tipo de cognición que sólo puede llamarse metafísica.
 a. De la distinción entre juicios analíticos y sintéticos en general: La peculiaridad de sus fuentes exige que la cognición metafísica no consista más que en juicios a priori. Pero cualquiera que sea su origen o su forma lógica, hay una distinción en los juicios, en cuanto a su contenido, según la cual son o bien meramente explicativos, sin añadir nada al contenido de la cognición, o bien expansivos, aumentando la cognición dada: los primeros pueden llamarse juicios analíticos, los segundos sintéticos. Los juicios analíticos no expresan nada en el predicado, sino lo que ya ha sido realmente pensado en el concepto del sujeto, aunque no tan distintamente o con la misma (plena) conciencia. Cuando digo: Todos los cuerpos se extienden, no he ampliado en lo más mínimo mi concepto de cuerpo, sino que sólo lo he analizado, ya que la extensión fue realmente pensada como perteneciente a ese concepto antes de emitir el juicio, aunque no fue expresada; este juicio es, pues, analítico. Por el contrario, este juicio, Todos los cuerpos tienen peso, contiene en su predicado algo no pensado realmente en el concepto general de cuerpo; amplía mi conocimiento añadiendo algo a mi concepto, y debe, por tanto, llamarse sintético. (p. 7).
§ 2. Concerning the Kind of Cognition which can alone be called Metaphysical.
Of the Distinction between Analytical and Synthetical Judgments in general.—The peculiarity of its sources demands that metaphysical cognition must consist of nothing but a priori judgments. But whatever be their origin, or their logical form, there is a distinction in judgments, as to their content, according to which they are either merely explicative, adding nothing to the content of the cognition, or expansive, increasing the given cognition: the former may be called analytical, the latter synthetical, judgments. Analytical judgments express nothing in the predicate but what has been already actually thought in the concept of the subject, though not so distinctly or with the same (full) consciousness. When I say: All bodies are extended, I have not amplified in the least my concept of body, but have only analysed it, as extension was really thought to belong to that concept before the judgment was made, though it was not expressed; this judgment is therefore analytical. On the contrary, this judgment, All bodies have weight, contains in its predicate something not actually thought in the general concept of the body; it amplifies my knowledge by adding something to my concept, and must therefore be called synthetical. (p. 7).
Al mismo tiempo que Kant proponía que la matemática era esencial como columna vertebral de toda ciencia, Gauss estaba publicando sus “Disquisiciones Aritméticas” en las que sienta las bases de la teoría moderna de números y elimina el “misticismo” de las matemáticas.
George Boole and Augustus de Morgan, sentaban las bases de una nueva lógica y de la teoría de conjuntos que habría de ser consolidada por Georg Cantor al mismo tiempo que resolvía en problema del uso del concepto de “infinito”.

Charles Sanders Peirce, Gottlob Frege y otros, sentaban las bases de la filosofía analítica al tiempo que desarrollaban la llamada “Lógica de primer orden” o “Calculo predicado”.

Una buena manera de entender las innovaciones de Peirce y Frege, es el ver la explicación de C.D.C. Reeve sobre el problema de interpretar el concepto de “Ser como tal” (being qua being).

En su traducción de la Metafísica de Aristóteles[2], Reeve se refiere al libro IV

“Hay una ciencia que se adentra teóricamente en el ser como tal (being qua being) y en las coincidencias que le pertenecen intrínsecamente. Pero esto no es lo mismo que cualquiera de las llamadas ciencias especiales, ya que ninguna de ellas investiga el ser como tal de manera universal….” (1003a20)
“There is a science that gets a theoretical grasp on being qua being and the coincidents belonging intrinsically to it. But this is not the same as any of the so-called special sciences, since none of these investigates being qua being in a universal way….” (1003a20)

Reeve explica:[3]
“Pensamos de la palabra Ser como poseedora de cuatro significados:

  1. Existencial. “es”. Decir que algo “es”, es decir que existe
  2. De Identidad. Decir que A “es” B, es decir que A es “Idéntico” a  B, o que B y A son intercambiables.
  3. De predicación. En donde decir que A “es” B, significa que B pertenece a A
  4. De veracidad. En donde decir que algo “es”, es decir que es el caso de que “es” verdadero.

En la misma nota, Reeve explica como Aristóteles elabora en detalle los significados 2,3 y 4, mientras no dice nada del primero.

Una de las razones es que el cuantificador existencial, aun no existía en la lógica.
Este cuantificador habilita la existencia de la  lógica de primer orden.

Para entender la magnitud de éste avance, vamos a volver brevemente a Aristóteles y a Chrysippus.

La lógica Aristotélica, inauguró el pensamiento abstracto en tanto que sentó bases que en una gran parte permanecen  vigentes. El poder de las ideas de Aristóteles fue tal, que las ideas de Chrysippus fueron consideradas en menor estima simplemente por la gran potencia de las ideas de Aristoteles cuya presencia sigue siendo importante.
Veamos generalidades.

https://plato.stanford.edu/entries/aristotle-logic/#IndDed

 

Charles Sanders Peirce.

His published works run to about 12,000 printed pages and his known unpublished manuscripts run to about 80,000 handwritten pages. The topics on which he wrote have an immense range, from mathematics and the physical sciences at one extreme, to economics, psychology, and other social sciences at the other extreme. Stanford encyclopedia of philosophy.
 
The enormous output of Peirce contributed to the aforementioned areas of knowledge. His connections of logic to psychology were essential.

On the other hand, all the followers of science are fully persuaded that the processes of investigation, if only pushed far enough, will give one certain solution to every question to which they can be applied. One man may investigate the velocity of light by studying the transits of Venus and the aberration of the stars; another by the oppositions of Mars and the eclipses of Jupiter’s satellites; a third by the method of Fizeau; a fourth by that of Foucault; a fifth by the motions of the curves of Lissajoux; a sixth, a seventh, an eighth, and a ninth, may follow the different methods of comparing the measures of statical and dynamical electricity. They may at first obtain different results, but, as each perfects his method and his processes, the results will move steadily together toward a destined center. So with all scientific research. Different minds may set out with the most antagonistic views, but the progress of investigation carries them by a force outside of themselves to one and the same conclusion. This activity of thought by which we are carried, not where we wish, but to a fore-ordained goal, is like the operation of destiny. No modification of the point of view taken, no selection of other facts for study, no natural bent of mind even, can enable a man to escape the predestinate opinion. This great law is embodied in the conception of truth and reality. The 57opinion which is fated[33] to be ultimately agreed to by all who investigate, is what we mean by the truth, and the object represented in this opinion is the real. That is the way I would explain reality. C.S.Peirce.  Chance, love and Logic. Location 1169

Pragmatism. 
Pragmatism has been described [by Peirce] as an attitude of mind, as a method of investigation, and as a theory of truth. The attitude is that of looking forward to outcomes rather than back to origins.
….

It was brought to light and to the world’s notice in 1898 by William James, who by his wonderful literary style immediately gave it the widest currency.
…..
The doctrine was originally proposed in 1878 by C. S. Peirce in a paper for the Popular Science Monthly entitled
“How To Make Our Ideas Clear.”
This article was the second of six on the general topic.
 “Illustrations of the Logic of Science.”
The other articles of the series were respectively called
 “The Fixation of Belief,”
 “The Doctrine of Chances,”
“The Probability of Induction,”
 “The Order of Nature,” and
 “Induction, Deduction, and Hypothesis.”

Denton Loring Geyer (Kindle Locations 106-110). Kindle Edition.

A distinct idea is defined as one that contains nothing which is not clear. By the contents of an idea logicians understand whatever is contained in its definition, so that an idea is distinctly apprehended,

Denton Loring Geyer. pg37552-images-3 (Kindle Locations 114-116). Kindle Edition.

Suppose”, he says, “that there are two different philosophical definitions, or propositions, or maxims, or what not, which seem to contradict each other, and about which men dispute. If, by assuming the truth of the one, you can foresee no practical consequence to anybody, at any time or place, which is different from what you would foresee if you assumed the truth of the other, why then the difference between the two propositions is no real difference— it is only a specious and verbal difference, unworthy of future contention….
There can be no difference which does not make a difference

“William James” cited by  Denton Loring Geyer. pg37552-images-3 (Kindle Locations 345-349). Kindle Edition.

La cita anterior fue tomada por Gregory Bateson en su libro “Steps to an ecology of mind”

William James fue una influencia enorme en pensadores como Russel, Wittgenstein y muchos otros.

[1] Kant, Immanuel. Kant’s Prolegomena to any Future Metaphysics . Neeland Media LLC. Kindle Edition.

[2] Aristotle Metaphysics. Translated by C.D.C Reeve. Hacket Publishing Company, Inc. Indianapolis/Cambridge

[3] Reeves. Ibid. P.333 nota 355

 

claude bernard

von helmoltz

beethoven

brahms

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shumann

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wagner

Liszt

Chopin

Verdi

Johann Gottfried von Herder (/ˈhɜːrdər/ HUR-dərGerman: [ˈjoːhan ˈɡɔtfʁiːt ˈhɛʁdɐ];[26][27][28] 25 August 1744 – 18 December 1803) was a German philosopher, theologian, poet, and literary critic. He is associated with the EnlightenmentSturm und Drang, and Weimar Classicism. He was a Romantic philosopher and poet who argued that true German culture was to be discovered among the common people (das Volk). He also stated that it was through folk songs, folk poetry, and folk dances that the true spirit of the nation (der Volksgeist) was popularized. He is credited with establishing or advancing a number of important disciplines: hermeneuticslinguisticsanthropology, and “a secular philosophy of history.”[29]

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Johann Gottfried von Herder (/ˈhɜːrdər/ HUR-dər, alemán: [ˈjoːhan ˈɡɔtfʁiːt ˈhɛʁdɐ];[26][27][28] 25 de agosto de 1744 – 18 de diciembre de 1803) fue un filósofo, teólogo, poeta y crítico literario alemán. Se le asocia con la Ilustración, el Sturm und Drang y el Clasicismo de Weimar. Fue un filósofo y poeta romántico que defendía que la verdadera cultura alemana debía descubrirse entre la gente común (das Volk). También afirmaba que el verdadero espíritu de la nación (der Volksgeist) se popularizaba a través de las canciones, la poesía y las danzas populares. Se le atribuye el establecimiento o el avance de varias disciplinas importantes: hermenéutica, lingüística, antropología y “una filosofía secular de la historia”[29].

Napoleon Bonaparte (born Napoleone di Buonaparte;[1][b] 15 August 1769 – 5 May 1821), later known by his regnal name Napoleon I, was a French emperor and military commander who rose to prominence during the French Revolution and led successful campaigns during the Revolutionary Wars. He was the leader of the French Republic as First Consul from 1799 to 1804, then of the French Empire as Emperor of the French from 1804 until 1814, and briefly again in 1815. His political and cultural legacy endures as a celebrated and controversial leader. He initiated many enduring reforms, but has been criticized for his authoritarian rule. He is considered one of the greatest military commanders in history and his wars and campaigns are still studied at military schools worldwide. However, historians still debate the degree to which he was responsible for the Napoleonic Wars, in which between three and six million people died.[2][3]

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Napoleón Bonaparte (nacido Napoleone di Buonaparte;[1][b] 15 de agosto de 1769 – 5 de mayo de 1821), más tarde conocido por su nombre regio Napoleón I, fue un emperador y comandante militar francés que alcanzó la fama durante la Revolución Francesa y dirigió exitosas campañas durante las Guerras Revolucionarias. Fue el líder de la República Francesa como Primer Cónsul de 1799 a 1804, y después del Imperio Francés como Emperador de los Franceses de 1804 a 1814, y brevemente de nuevo en 1815. Su legado político y cultural perdura como líder célebre y controvertido. Inició muchas reformas duraderas, pero ha sido criticado por su gobierno autoritario. Se le considera uno de los más grandes comandantes militares de la historia y sus guerras y campañas se siguen estudiando en las escuelas militares de todo el mundo. Sin embargo, los historiadores siguen debatiendo hasta qué punto fue responsable de las Guerras Napoleónicas, en las que murieron entre tres y seis millones de personas[2][3].

Johann Christian Friedrich Hölderlin (UK/ˈhɜːldərln/US/ˈhʌl-/;[1] German: [ˈfʁiːdʁɪç ˈhœldɐliːn] ; 20 March 1770 – 7 June 1843) was a German poet and philosopher. Described by Norbert von Hellingrath as “the most German of Germans”, Hölderlin was a key figure of German Romanticism.[2] Particularly due to his early association with and philosophical influence on Georg Wilhelm Friedrich Hegel and Friedrich Wilhelm Joseph Schelling, he was also an important thinker in the development of German Idealism.[3][4][5][6]

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Johann Christian Friedrich Hölderlin (Reino Unido: /ˈhɜːldərliːn/, US: /ˈhʌl-/;[1] alemán: [ˈfʁiːdʁɪç ˈhœldɐliːn] ⓘ; 20 de marzo de 1770 – 7 de junio de 1843) fue un poeta y filósofo alemán. Descrito por Norbert von Hellingrath como “el más alemán de los alemanes”, Hölderlin fue una figura clave del Romanticismo alemán[2], especialmente debido a su temprana asociación con Georg Wilhelm Friedrich Hegel y Friedrich Wilhelm Joseph Schelling y a su influencia filosófica en ellos, fue también un pensador importante en el desarrollo del Idealismo alemán[3][4][5][6].

Jean-Baptiste Pierre Antoine de Monet, chevalier de Lamarck (1 August 1744 – 18 December 1829), often known simply as Lamarck (/ləˈmɑːrk/;[1] French: [ʒɑ̃batist lamaʁk][2]), was a French naturalistbiologist, academic, and soldier. He was an early proponent of the idea that biological evolution occurred and proceeded in accordance with natural laws.[3]

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Jean-Baptiste Pierre Antoine de Monet, chevalier de Lamarck (1 de agosto de 1744 – 18 de diciembre de 1829), a menudo conocido simplemente como Lamarck (/ləˈmɑːrk/;[1] francés: [ʒɑ̃batist lamaʁk][2]), fue un naturalista, biólogo, académico y militar francés. Fue uno de los primeros defensores de la idea de que la evolución biológica se producía y procedía de acuerdo con las leyes naturales[3].

 

Johann Wolfgang (von) Goethe[a] (28 August 1749 – 22 March 1832) was a German polymath and writer, who is widely regarded as the greatest and most influential writer in the German language. His work has had a profound and wide-ranging influence on Western literarypolitical, and philosophical thought from the late 18th century to the present day.[3][4] Goethe was a German poet, playwright, novelist, scientist, statesman, theatre director, and critic.[3] His works include plays, poetry, literature, and aesthetic criticism, as well as treatises on botanyanatomy, and color

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Johann Wolfgang (von) Goethe[a] (28 de agosto de 1749 – 22 de marzo de 1832) fue un polímata y escritor alemán, ampliamente considerado como el mayor y más influyente escritor en lengua alemana. Su obra ha ejercido una profunda y amplia influencia en el pensamiento literario, político y filosófico occidental desde finales del siglo XVIII hasta nuestros días[3][4] Goethe fue un poeta, dramaturgo, novelista, científico, estadista, director de teatro y crítico alemán[3] Entre sus obras se incluyen obras de teatro, poesía, literatura y crítica estética, así como tratados de botánica, anatomía y color.

Niels Henrik Abel (/ˈɑːbəl/ AH-bəlNorwegian: [ˌnɪls ˈhɛ̀nːɾɪk ˈɑ̀ːbl̩]; 5 August 1802 – 6 April 1829) was a Norwegian mathematician who made pioneering contributions in a variety of fields.[1] His most famous single result is the first complete proof demonstrating the impossibility of solving the general quintic equation in radicals. This question was one of the outstanding open problems of his day, and had been unresolved for over 250 years.[2] He was also an innovator in the field of elliptic functions, discoverer of Abelian functions. He made his discoveries while living in poverty and died at the age of 26 from tuberculosis.

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Niels Henrik Abel (/ˈɑːbəl/ AH-bəl, noruego: [ˌnɪls ˈhɛ̀nːɾɪk ˈɑ̀ːbl̩]; 5 de agosto de 1802 – 6 de abril de 1829) fue un matemático noruego pionero en diversos campos. [Su resultado individual más famoso es la primera prueba completa que demuestra la imposibilidad de resolver la ecuación quíntica general en radicales. Esta cuestión era uno de los problemas pendientes más destacados de su época, y llevaba más de 250 años sin resolverse[2]. También fue un innovador en el campo de las funciones elípticas, descubridor de las funciones abelianas. Realizó sus descubrimientos mientras vivía en la pobreza y murió a los 26 años de tuberculosis.

Évariste Galois (/ɡælˈwɑː/;[1] French: [evaʁist ɡalwa]; 25 October 1811 – 31 May 1832) was a French mathematician and political activist. While still in his teens, he was able to determine a necessary and sufficient condition for a polynomial to be solvable by radicals, thereby solving a problem that had been open for 350 years. His work laid the foundations for Galois theory and group theory,[2] two major branches of abstract algebra.

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Évariste Galois (/ɡælˈwɑː/;[1] francés: [evaʁist ɡalwa]; 25 de octubre de 1811 – 31 de mayo de 1832) fue un matemático y activista político francés. Siendo aún adolescente, fue capaz de determinar una condición necesaria y suficiente para que un polinomio sea resoluble por radicales, resolviendo así un problema que llevaba abierto 350 años. Su trabajo sentó las bases de la teoría de Galois y de la teoría de grupos[2], dos importantes ramas del álgebra abstracta.

Pierre-Simon, Marquis de Laplace (/ləˈplɑːs/French: [pjɛʁ simɔ̃ laplas]; 23 March 1749 – 5 March 1827) was a French scholar and polymath whose work was important to the development of engineeringmathematicsstatisticsphysicsastronomy, and philosophy. He summarized and extended the work of his predecessors in his five-volume Mécanique céleste (Celestial Mechanics) (1799–1825). This work translated the geometric study of classical mechanics to one based on calculus, opening up a broader range of problems. In statistics, the Bayesian interpretation of probability was developed mainly by Laplace.[2]

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Pierre-Simon, marqués de Laplace (/ləˈplɑːs/; francés: [pjɛʁ simɔ̃ laplas]; 23 de marzo de 1749 – 5 de marzo de 1827) fue un erudito y polímata francés cuya obra fue importante para el desarrollo de la ingeniería, las matemáticas, la estadística, la física, la astronomía y la filosofía. Resumió y amplió los trabajos de sus predecesores en su obra en cinco volúmenes Mécanique céleste (1799-1825). Esta obra trasladó el estudio geométrico de la mecánica clásica a uno basado en el cálculo, abriendo un abanico más amplio de problemas. En estadística, la interpretación bayesiana de la probabilidad fue desarrollada principalmente por Laplace[2].

Charles Babbage KH FRS (/ˈbæbɪ/; 26 December 1791 – 18 October 1871) was an English polymath.[1] A mathematician, philosopher, inventor and mechanical engineer, Babbage originated the concept of a digital programmable computer.[2]

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Charles Babbage KH FRS (/ˈbæbɪdʒ/; 26 de diciembre de 1791 – 18 de octubre de 1871) fue un matemático, filósofo, inventor e ingeniero mecánico inglés[1], creador del concepto de ordenador digital programable[2].

Augusta Ada King, Countess of Lovelace (née Byron; 10 December 1815 – 27 November 1852) was an English mathematician and writer, chiefly known for her work on Charles Babbage‘s proposed mechanical general-purpose computer, the Analytical Engine. She was the first to recognise that the machine had applications beyond pure calculation.

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Augusta Ada King, condesa de Lovelace (de soltera Byron; 10 de diciembre de 1815 – 27 de noviembre de 1852) fue una matemática y escritora inglesa, conocida principalmente por su trabajo en el ordenador mecánico de propósito general propuesto por Charles Babbage, la Máquina Analítica. Fue la primera en reconocer que la máquina tenía aplicaciones que iban más allá del mero cálculo.

 

Georg Wilhelm Friedrich Hegel (/ˈhɡəl/;[1][2] German: [ˈɡeːɔʁk ˈvɪlhɛlm ˈfʁiːdʁɪç ˈheːɡl̩];[2][3] 27 August 1770 – 14 November 1831) was a German philosopher and one of the most influential figures of German idealism and 19th-century philosophy. His influence extends across the entire range of contemporary philosophical topics, from metaphysical issues in epistemology and ontology, to political philosophy, the philosophy of historyphilosophy of artphilosophy of religion, and the history of philosophy.

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Georg Wilhelm Friedrich Hegel (/ˈheɪɡəl/;[1][2] alemán: [ˈɡeːɔʁk ˈvɪlhɛlm ˈfʁiːdʁɪç ˈheːɡl̩];[2][3] 27 de agosto de 1770 – 14 de noviembre de 1831) fue un filósofo alemán y una de las figuras más influyentes del idealismo alemán y de la filosofía del siglo XIX. Su influencia se extiende por toda la gama de temas filosóficos contemporáneos, desde las cuestiones metafísicas de la epistemología y la ontología, hasta la filosofía política, la filosofía de la historia, la filosofía del arte, la filosofía de la religión y la historia de la filosofía.

 

Isidore Auguste Marie François Xavier Comte (French: [oˈɡyst kɔ̃t] ; 19 January 1798 – 30 September 1857)[1] was a French philosopher, mathematician and writer who formulated the doctrine of positivism. He is often regarded as the first philosopher of science in the modern sense of the term.[2] Comte’s ideas were also fundamental to the development of sociology, with him inventing the very term and treating the discipline as the crowning achievement of the sciences.[3]

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Isidore Auguste Marie François Xavier Comte (en francés: [oˈɡyst kɔ̃t] ⓘ; 19 de enero de 1798 – 30 de septiembre de 1857)[1] fue un filósofo, matemático y escritor francés que formuló la doctrina del positivismo. A menudo se le considera el primer filósofo de la ciencia en el sentido moderno del término[2]. Las ideas de Comte también fueron fundamentales para el desarrollo de la sociología, ya que inventó el propio término y trató esta disciplina como la coronación de las ciencias[3].

Bernard Bolzano (UK/bɒlˈtsɑːn/US/bltˈsɑː-, blˈzɑː-/German: [bɔlˈtsaːno]Italian: [bolˈtsaːno]; born Bernardus Placidus Johann Nepomuk Bolzano; 5 October 1781 – 18 December 1848)[5] was a Bohemian mathematicianlogicianphilosophertheologian and Catholic priest of Italian extraction, also known for his liberal views.

Bolzano wrote in German, his native language.[6] For the most part, his work came to prominence posthumously.

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Bernard Bolzano (UK: /bɒlˈtsɑːnoʊ/, US: /boʊltˈsɑː-, boʊlˈzɑː-/; alemán: [bɔlˈtsaːno]; italiano: [bolˈtsaːno]; nacido Bernardus Placidus Johann Nepomuk Bolzano; 5 de octubre de 1781 – 18 de diciembre de 1848)[5] fue un matemático, lógico, filósofo, teólogo y sacerdote católico bohemio de ascendencia italiana, también conocido por sus opiniones liberales.

Bolzano escribió en alemán, su lengua materna[6], y la mayor parte de su obra se dio a conocer póstumamente.

Augustus De Morgan was a British mathematician and logician. He formulated De Morgan’s laws and introduced the term mathematical induction, making its idea rigorous.[1] De Morgan’s contributions to logic have been important in set theoryprobability theorycomputer science, and numerous other fields

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Augustus De Morgan fue un matemático y lógico británico. Formuló las leyes de De Morgan e introdujo el término inducción matemática, dotando de rigor a su idea[1]. Las aportaciones de De Morgan a la lógica han sido importantes en la teoría de conjuntos, la teoría de probabilidades, la informática y otros numerosos campos

Charles Robert Darwin FRS FRGS FLS FZS JP[6] (/ˈdɑːrwɪn/[7] DAR-win; 12 February 1809 – 19 April 1882) was an English naturalistgeologist and biologist,[8] widely known for his contributions to evolutionary biology. His proposition that all species of life have descended from a common ancestor is now generally accepted and considered a fundamental concept in science.[9] In a joint publication with Alfred Russel Wallace, he introduced his scientific theory that this branching pattern of evolution resulted from a process he called natural selection, in which the struggle for existence has a similar effect to the artificial selection involved in selective breeding.[10] Darwin has been described as one of the most influential figures in human history and was honoured by burial in Westminster Abbey.[11][12]

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Charles Robert Darwin FRS FRGS FLS FZS JP[6] (/ˈdɑːrwɪn/[7] DAR-win; 12 de febrero de 1809 – 19 de abril de 1882) fue un naturalista, geólogo y biólogo inglés,[8] ampliamente conocido por sus contribuciones a la biología evolutiva. En una publicación conjunta con Alfred Russel Wallace, introdujo su teoría científica de que este patrón ramificado de la evolución era el resultado de un proceso que denominó selección natural, en el que la lucha por la existencia tiene un efecto similar a la selección artificial implicada en la cría selectiva[10]. Darwin ha sido descrito como una de las figuras más influyentes de la historia de la humanidad y fue honrado con el entierro en la Abadía de Westminster[11][12].

Claude Bernard (French: [bɛʁnaʁ]; 12 July 1813 – 10 February 1878) was a French physiologist. Historian I. Bernard Cohen of Harvard University called Bernard “one of the greatest of all men of science”.[1] He originated the term milieu intérieur, and the associated concept of homeostasis (the latter term being coined by Walter Cannon).

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Claude Bernard (francés: [bɛʁnaʁ]; 12 de julio de 1813 – 10 de febrero de 1878) fue un fisiólogo francés. El historiador I. Bernard Cohen, de la Universidad de Harvard, calificó a Bernard de “uno de los más grandes hombres de ciencia”[1]. Fue el creador del término milieu intérieur y del concepto asociado de homeostasis (este último acuñado por Walter Cannon).

Hermann Ludwig Ferdinand von Helmholtz[a] (31 August 1821 – 8 September 1894) was a German physicist and physician who made significant contributions in several scientific fields, particularly hydrodynamic stability.[2] The Helmholtz Association, the largest German association of research institutions, is named in his honour.[3]

In the fields of physiology and psychology, Helmholtz is known for his mathematics concerning the eyetheories of vision, ideas on the visual perception of space, colour vision research, the sensation of tone, perceptions of sound, and empiricism in the physiology of perception. In physics, he is known for his theories on the conservation of energy and on the electrical double layer, work in electrodynamicschemical thermodynamics, and on a mechanical foundation of thermodynamics. As a philosopher, he is known for his philosophy of science, ideas on the relation between the laws of perception and the laws of nature, the science of aesthetics, and ideas on the civilizing power of science.

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Hermann Ludwig Ferdinand von Helmholtz[a] (31 de agosto de 1821 – 8 de septiembre de 1894) fue un físico y médico alemán que realizó importantes contribuciones en varios campos científicos, especialmente en el de la estabilidad hidrodinámica[2]. La Asociación Helmholtz, la mayor asociación alemana de instituciones de investigación, lleva su nombre en su honor[3].

En los campos de la fisiología y la psicología, Helmholtz es conocido por sus matemáticas relativas al ojo, las teorías de la visión, las ideas sobre la percepción visual del espacio, la investigación de la visión del color, la sensación del tono, las percepciones del sonido y el empirismo en la fisiología de la percepción. En física, es conocido por sus teorías sobre la conservación de la energía y sobre la doble capa eléctrica, sus trabajos sobre electrodinámica, termodinámica química y sobre los fundamentos mecánicos de la termodinámica. Como filósofo, es conocido por su filosofía de la ciencia, sus ideas sobre la relación entre las leyes de la percepción y las leyes de la naturaleza, la ciencia de la estética y sus ideas sobre el poder civilizador de la ciencia.

Friedrich Wilhelm Nietzsche (/ˈnə, ˈni/ NEE-chə, NEE-chee,[10] German: [ˈfʁiːdʁɪç ˈvɪlhɛlm ˈniːtʃə]  or [ˈniːtsʃə];[11][12] 15 October 1844 – 25 August 1900) was a German philosopher. He began his career as a classical philologist before turning to philosophy. He became the youngest person to hold the Chair of Classical Philology at the University of Basel in 1869 at the age of 24, but resigned in 1879 due to health problems that plagued him most of his life; he completed much of his core writing in the following decade. In 1889, at age 44, he suffered a collapse and afterward a complete loss of his mental faculties, with paralysis and probably vascular dementia. He lived his remaining years in the care of his mother until her death in 1897 and then with his sister Elisabeth Förster-Nietzsche. Nietzsche died in 1900, after experiencing pneumonia and multiple strokes.

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Friedrich Wilhelm Nietzsche (/ˈniːtʃə, ˈniːtʃi/ NEE-chə, NEE-chee,[10] alemán: [ˈfʁiːdʁɪç ˈvɪlhɛlm ˈniːtʃə] ⓘ o [ˈniːtsʃə];[11][12] 15 de octubre de 1844 – 25 de agosto de 1900) fue un filósofo alemán. Comenzó su carrera como filólogo clásico antes de dedicarse a la filosofía. Se convirtió en la persona más joven en ocupar la cátedra de Filología Clásica de la Universidad de Basilea en 1869, a la edad de 24 años, pero dimitió en 1879 debido a los problemas de salud que le aquejaron la mayor parte de su vida; completó gran parte de sus escritos fundamentales en la década siguiente. En 1889, a los 44 años, sufrió un colapso y posteriormente una pérdida total de sus facultades mentales, con parálisis y probablemente demencia vascular. Vivió los años que le quedaban al cuidado de su madre, hasta la muerte de ésta en 1897, y después con su hermana Elisabeth Förster-Nietzsche. Nietzsche murió en 1900, tras sufrir una neumonía y múltiples derrames cerebrales.

Charles Sanders Peirce

Charles Sanders Peirce (/pɜːrs/[8][9] PURSS; September 10, 1839 – April 19, 1914) was an American scientist, mathematician, logician, and philosopher who is sometimes known as “the father of pragmatism“.[10][11] According to philosopher Paul Weiss, Peirce was “the most original and versatile of America’s philosophers and America’s greatest logician”.[12] Bertrand Russell wrote “he was one of the most original minds of the later nineteenth century and certainly the greatest American thinker ever”.

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Charles Sanders Peirce (/pɜːrs/[8][9] PURSS; 10 de septiembre de 1839 – 19 de abril de 1914) fue un científico, matemático, lógico y filósofo estadounidense, conocido en ocasiones como “el padre del pragmatismo”[10][11]. [10] [11] Según el filósofo Paul Weiss, Peirce fue “el más original y versátil de los filósofos americanos y el más grande lógico americano” [12] Bertrand Russell escribió que “fue una de las mentes más originales de finales del siglo XIX y sin duda el más grande pensador americano de todos los tiempos”.

Friedrich Ludwig Gottlob Frege (/ˈfrɡə/;[10] German: [ˈɡɔtloːp ˈfreːɡə]; 8 November 1848 – 26 July 1925) was a German philosopher, logician, and mathematician. He was a mathematics professor at the University of Jena, and is understood by many to be the father of analytic philosophy, concentrating on the philosophy of languagelogic, and mathematics. Though he was largely ignored during his lifetime, Giuseppe Peano (1858–1932), Bertrand Russell (1872–1970), and, to some extent, Ludwig Wittgenstein (1889–1951) introduced his work to later generations of philosophers. Frege is widely considered to be the greatest logician since Aristotle, and one of the most profound philosophers of mathematics ever.[11]

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Friedrich Ludwig Gottlob Frege (/ˈfreɪɡə/;[10] alemán: [ˈɡɔtloːp ˈfreːɡə]; 8 de noviembre de 1848 – 26 de julio de 1925) fue un filósofo, lógico y matemático alemán. Fue profesor de matemáticas en la Universidad de Jena y muchos lo consideran el padre de la filosofía analítica, centrada en la filosofía del lenguaje, la lógica y las matemáticas. Aunque fue ignorado en gran medida durante su vida, Giuseppe Peano (1858-1932), Bertrand Russell (1872-1970) y, en cierta medida, Ludwig Wittgenstein (1889-1951) introdujeron su obra en las generaciones posteriores de filósofos. Frege está ampliamente considerado como el mayor lógico desde Aristóteles, y uno de los más profundos filósofos de las matemáticas de todos los tiempos[11].

Jules Henri Poincaré (UK/ˈpwæ̃kɑːr/US/ˌpwæ̃kɑːˈr/French: [ɑ̃ʁi pwɛ̃kaʁe] ;[1][2][3] 29 April 1854 – 17 July 1912) was a French mathematician, theoretical physicist, engineer, and philosopher of science. He is often described as a polymath, and in mathematics as “The Last Universalist”,[4] since he excelled in all fields of the discipline as it existed during his lifetime. Due to his scientific success, influence and his discoveries, he has been deemed “the philosopher par excellence of modern science.”[5]

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Jules Henri Poincaré (UK: /ˈpwæ̃kɑːreɪ/, US: /ˌpwæ̃kɑːˈreɪ/; francés: [ɑ̃ʁi pwɛ̃kaʁe] ⓘ;[1][2][3] 29 de abril de 1854 – 17 de julio de 1912) fue un matemático, físico teórico, ingeniero y filósofo de la ciencia francés. A menudo se le describe como un polímata, y en matemáticas como “el último universalista”[4], ya que destacó en todos los campos de la disciplina tal y como existía durante su vida. Debido a su éxito científico, su influencia y sus descubrimientos, se le ha considerado “el filósofo por excelencia de la ciencia moderna”[5].

Georg Ferdinand Ludwig Philipp Cantor (/ˈkæntɔːr/ KAN-torGerman: [ˈɡeːɔʁk ˈfɛʁdinant ˈluːtvɪç ˈfiːlɪp ˈkantɔʁ]; 3 March [O.S. 19 February] 1845 – 6 January 1918[1]) was a mathematician who played a pivotal role in the creation of set theory, which has become a fundamental theory in mathematics. Cantor established the importance of one-to-one correspondence between the members of two sets, defined infinite and well-ordered sets, and proved that the real numbers are more numerous than the natural numbers. Cantor’s method of proof of this theorem implies the existence of an infinity of infinities. He defined the cardinal and ordinal numbers and their arithmetic. Cantor’s work is of great philosophical interest, a fact he was well aware of.[2]

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Georg Ferdinand Ludwig Philipp Cantor (/ˈkæntɔːr/ KAN-tor, alemán: [ˈɡeːɔʁk ˈfɛʁdinant ˈluːtvɪç ˈfiːlɪp ˈkantɔʁ]; 3 de marzo [O.S. 19 febrero] 1845 – 6 enero 1918[1]) fue un matemático que desempeñó un papel fundamental en la creación de la teoría de conjuntos, que se ha convertido en una teoría fundamental de las matemáticas. Cantor estableció la importancia de la correspondencia uno a uno entre los miembros de dos conjuntos, definió los conjuntos infinitos y bien ordenados y demostró que los números reales son más numerosos que los naturales. El método de Cantor para demostrar este teorema implica la existencia de una infinidad de infinitos. Definió los números cardinales y ordinales y su aritmética. La obra de Cantor es de gran interés filosófico, hecho del que él era muy consciente[2].

David Hilbert (/ˈhɪlbərt/;[3] German: [ˈdaːvɪt ˈhɪlbɐt]; 23 January 1862 – 14 February 1943) was a German mathematician and one of the most influential mathematicians of the 19th and early 20th centuries. Hilbert discovered and developed a broad range of fundamental ideas including invariant theory, the calculus of variationscommutative algebraalgebraic number theory, the foundations of geometryspectral theory of operators and its application to integral equationsmathematical physics, and the foundations of mathematics (particularly proof theory).

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David Hilbert (/ˈhɪlbərt/;[3] alemán: [ˈdaːvɪt ˈhɪlbɐt]; 23 de enero de 1862 – 14 de febrero de 1943) fue un matemático alemán y uno de los matemáticos más influyentes del siglo XIX y principios del XX. Hilbert descubrió y desarrolló un amplio abanico de ideas fundamentales, como la teoría de invariantes, el cálculo de variaciones, el álgebra conmutativa, la teoría algebraica de números, los fundamentos de la geometría, la teoría espectral de operadores y su aplicación a las ecuaciones integrales, la física matemática y los fundamentos de las matemáticas (en particular, la teoría de pruebas).

William James (January 11, 1842 – August 26, 1910) was an American philosopher and psychologist, and the first educator to offer a psychology course in the United States.[1] James is considered to be a leading thinker of the late 19th century, one of the most influential philosophers of the United States, and the “Father of American psychology.”[2][3][4]

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William James (11 de enero de 1842 – 26 de agosto de 1910) fue un filósofo y psicólogo estadounidense, y el primer educador que ofreció un curso de psicología en Estados Unidos.[1] James está considerado un destacado pensador de finales del siglo XIX, uno de los filósofos más influyentes de Estados Unidos y el “Padre de la psicología estadounidense”[2][3][4].

La  evolución en las ciencias de la mente.
¿Que pasó con el estudio del alma?

Darío Sánchez

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​La palabra “psicología” proviene del griego psico o psykhé, que significa ‘alma’, ‘psique’ o ‘actividad mental’, y de logía, que significa ‘estudio’ o ‘tratado’. Por lo tanto, psicología significa estudio o tratado de la psique o alma

En la filosofía griega, simplificando, podemos encontrar dos aproximaciones a la interioridad humana:
-la Platónica, que considera que la esencia del hombre es su espíritu, el cual se encuentra “encerrado” en un cuerpo que lo limita y no le permite manifestarse en toda su plenitud
.…y la Aristotélica, que considera que el ser humano (al igual que los demás seres vivos) está formado por una unidad integral de cuerpo y alma.

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El alma sería el principio vital que anima y da unidad a la materia corpórea, pero, en definitiva, ambos elementos son inseparables.
En el caso de Platón, muchos de los fenómenos que hoy llamamos psicológicos (como las pasiones o los sentimientos) quedarían fuera de la consideración de lo propiamente espiritual. En Aristóteles, sin embargo, quedarían integrados dentro del estudio del ser humano como una unidad holística.

Psique es la diosa griega del alma. Aunque era un ser divino, poseía una naturaleza humana que le permitía comprender la noción de “alma”. Esta era una parte central de su personalidad, pero también le planteó algunas dificultades mientras intentaba establecer una vida propia. 
Comenzó su vida como una princesa hermosa y muy admirada que eventualmente inspiró los celos de la diosa Afrodita, quien estaba resentida con la niña por hacer que los hombres dejaran de adorarla. Esto juega un papel en cómo se conocieron Eros y Psyche.




Psicología

Lo que en la actualidad conocemos como psicología, comienza antes del siglo XIX.
Las raíces datan del momento en que somo capaces de entender el acto de “pensar”, pero es en el siglo XIX cuando la psicología se establece como ciencia en el sentido moderno.
La psicología en su sentido más profundo podría ubicarse en la “literatura de sabiduría”, por ejemplo, el libro de Job del antiguo testamento nos muestra niveles de introspección profunda en el comercio de Job con su dios personal. Las confesiones de Agustín de Hipona contienen descripciones de procesos mentales que uno podría encontrar mutatis mutandis en la literatura de la psicología moderna.
Durante la iluminación, en las meditaciones de Descartes y en el trabajo de Hume, podemos reconocer el estudio de procesos mentales como tales, todavía asociados al estudio de la filosofía.
¿En que medida la distinción entre filosofía y psicología es legítima?
Esta pregunta merece una respuesta más detallada, pero por ahora nos conformamos con mencionar que, en muchos casos, existe una intersección notable en el objeto de su estudio. No elaboraremos esta respuesta por ahora.
¿Por qué se considera a Wundt como pionero en la psicología “moderna”?
Como podemos apreciar en los videos que acompañan esta discusión, Wundt estableció el primer laboratorio de “psicología experimental” así como la disciplina como ciencia y, abrió las puertas a la conexión de la psicología con otras ciencias.

¿Porqué es Freud importante?

Sobre Freud se ha escrito mucho y aun cuando su trabajo a despertado muchas polémicas, también nos ha dado métodos y conceptos sumamente valiosos.

 

¿Cuál es la aportación de William James a la psicología?

 

Epícteto
Manual de vida
Marcus Aurelius
Meditaciones

 

​Descartes​​

​​Wilhelm Wundt
​Sigmund Freud
William James

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Friedrich Engels (/ˈɛŋɡəlz/ ENG-gəlz;[2][3][4] German: [ˈfʁiːdʁɪç ˈʔɛŋl̩s]; 28 November 1820 – 5 August 1895) was a German philosopherpolitical theorist, historian, journalist, and revolutionary socialist. He was also a businessman and Karl Marx‘s closest friend and collaborator.

 

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Friedrich Engels (/ˈɛŋɡəlz/ ENG-gəlz;[2][3][4] alemán: [ˈfʁiːdʁɪç ˈʔɛŋl̩s]; 28 de noviembre de 1820 – 5 de agosto de 1895) fue un filósofo, teórico político, historiador, periodista y socialista revolucionario alemán. También fue un hombre de negocios y el amigo y colaborador más cercano de Karl Marx.

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Arthur Schopenhauer (/ˈʃpənhaʊər/ SHOH-pən-how-ər,[9] German: [ˈaʁtuːɐ̯ ˈʃoːpn̩haʊɐ] ; 22 February 1788 – 21 September 1860) was a German philosopher. He is known for his 1818 work The World as Will and Representation (expanded in 1844), which characterizes the phenomenal world as the manifestation of a blind and irrational noumenal will.[10][11][12] Building on the transcendental idealism of Immanuel Kant (1724–1804), Schopenhauer developed an atheistic metaphysical and ethical system that rejected the contemporaneous ideas of German idealism.[7][8]

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Arthur Schopenhauer (/ˈʃoʊpənhaʊər/ SHOH-pən-how-ər,[9] alemán: [ˈaʁtuːɐ̯ ˈʃoːpn̩haʊɐ] ⓘ; 22 de febrero de 1788 – 21 de septiembre de 1860) fue un filósofo alemán. Es conocido por su obra de 1818 El mundo como voluntad y representación (ampliada en 1844), que caracteriza el mundo fenoménico como la manifestación de una voluntad nouménica ciega e irracional[10][11][12] Basándose en el idealismo trascendental de Immanuel Kant (1724-1804), Schopenhauer desarrolló un sistema metafísico y ético ateo que rechazaba las ideas contemporáneas del idealismo alemán[7][8].

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